De New Range Rover Sport SV: performance-topmodel met modern luxury

De New Range Rover Sport SV is de krachtigste en meest dynamische Range Rover Sport ooit. Hij combineert superieure prestaties en rijdynamiek met de ongeëvenaarde capaciteiten, verfijning en minimalistisch design van Range Rover. Tot de uitgebreide reeks high-performance technologieën behoort het meest geavanceerde schokdempersysteem in deze klasse7 en een sensorisch audiosysteem om het geluid ‘te voelen’ en wellness-voordelen te ervaren.

Het nieuwe Modern Luxury performance vlaggenschip staat aan de top van een vernieuwd Range Rover Sport programma en tilt sportiviteit, dynamische prestaties en assertief design naar een ongekend hoog niveau.

In lijn met zijn high-performance karakter heeft de New Range Rover Sport SV een exclusief ontwerp met geoptimaliseerde aerodynamica en een imponerende houding, terwijl inspanningen op het gebied van gewichtsbesparing en materiaalkeuze de indrukwekkende rijkwaliteiten verder optimaliseren.

De New Range Rover Sport SV wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 4.4 Twin Turbo V8 benzinemotor met mild hybrid-technologie, die een vermogen van 467 kW (635 pk) en 750 Nm2 koppel produceert. Dat is 44 kW (60 pk) en 50 Nm meer dan de 5.0 V8 Supercharged van de vorige generatie Range Rover Sport SVR. Daarmee accelereert de SV in 3,8 seconden1 van 0-100 km/h en is een topsnelheid van 290 km/h mogelijk. Ondanks zijn buitengewone prestaties laat de New Range Rover Sport SV een 15% lagere CO2-emissie noteren ten opzichte van zijn voorganger.

De verbeterde prestaties zijn ook te danken aan verschillende kenmerken die een gewichtsbesparing tot 76 kg1 opleveren, waaronder optionele 23-inch Carbon Fibre velgen: een wereldprimeur voor een productieauto. Daarnaast is de Range Rover Sport SV standaard uitgerust met een Carbon Fibre motorkap en als eerste Range Rover ooit leverbaar met een Brembo Carbon Ceramic Matrix-remsysteem.

Als voorbeeld van de Modern Luxury-filosofie van Range Rover wordt de New Range Rover Sport SV in eerste instantie alleen geleverd aan geselecteerde klanten die een uitnodiging hebben ontvangen om een SV EDITION ONE te reserveren. Deze speciale uitvoering, beschikbaar in drie versies, vertegenwoordigt het beste op het gebied van uitrusting, kleuren en afwerking. De Range Rover Sport SV EDITION ONE is ook voorzien van een exclusieve branding op de frontsplitter, middenconsole, dorpellijsten en instapverlichting. Elke Range Rover Sport SV EDITION ONE is reeds toegewezen aan een klant.

Geraldine Ingham, Managing Director Range Rover: “New Range Rover Sport SV exemplifies Range Rover’s philosophy, not just as a bold evolution beyond its Range Rover Sport SVR predecessor, but also in the personalised approach we are taking with our most discerning clients.”

Revolutionaire dynamiek

Het 6D Dynamics schokdempersysteem van de New Range Rover Sport SV is het meest geavanceerde in deze klasse7. Het is ’s werelds eerste systeem dat onderling verbonden, hydraulische schokdempers combineert met in hoogte verstelbare luchtvering en pitch control. Dit revolutionaire semi-actieve systeem, dat conventionele stabilisatorstangen overbodig maakt, reduceert overhellen en inveren voor minimale bewegingen van de carrosserie tijdens intensief bochtenwerk en extreme acceleraties. Tegelijkertijd staat het garant voor extra gewichtsreductie, meer grip en verbeterd comfort.

De New Range Rover Sport SV heeft een 10 tot 25 mm lager onderstel dan de andere leden van de Range Rover Sport familie, terwijl het 6D Dynamics schokdempersysteem – afhankelijk van de gekozen rijmodus – naadloos samenwerkt met andere geavanceerde onderstel- en dempingsystemen. Intelligent All-Wheel Drive, All-Wheel Steering, Torque Vectoring by Braking, Configurable Dynamics en Active Locking Rear Differential zijn specifiek gekalibreerd voor de SV om een meer geconcentreerde rijbeleving van sportwagenniveau te bieden – vooral met ingeschakelde SV-rijmodus.

Nick Collins, Executive Director, Vehicle Programmes JLR: “New Range Rover Sport SV delivers an optimum blend of supreme performance, unrivalled desirability, capability and refinement. It’s a visceral addition to the Range Rover Sport line-up that powerfully demonstrates the world-class expertise of our high-performance specialists.”

De New Range Rover Sport SV heeft ook speciaal ontwikkelde onderstelcomponenten, waaronder een nieuw subframe achter en nieuwe wieldraagarmen met herziene geometrie en stijfheid. Ook een nieuwe, elektronisch gestuurde tandheugel van de elektrische stuurbekrachtiging is standaard. Deze is uitgevoerd met de snelste overbrengingsverhouding van alle Range Rovers tot nu toe, voor extra wendbaarheid en feedback.

Een andere primeur voor een Range Rover zijn de 305 mm brede achterbanden die 20 mm breder zijn dan de voorbanden. De keuze van deze wielmaten met standaard gemonteerde Michelin Pilot Sport All Season 4-banden maakt een naar achteren gerichte, dynamische afstemming mogelijk die volledig ten goede komt aan de grip, stabiliteit en tractie. Daarbij zorgt ook de grotere rolstijfheid achter voor extra alerte stuurreacties.

Dankzij de combinatie van deze technologieën kan de Range Rover Sport SV een dwarsversnelling tot 1,1G op all-season banden weerstaan voor een ongeëvenaard bochtgedrag. Dat is vergelijkbaar met circuitgerichte sportwagens en 22% meer dan bij de vorige generatie Range Rover Sport SVR op zomerbanden.

Geheel in lijn met zijn high-performance karakter is de New Range Rover Sport SV uitgerust met een speciaal ontwikkeld, uiterst krachtig remsysteem met keuze uit stalen remschijven of optionele Carbon Ceramic Matrix-remmen. Laatstgenoemde wordt voor het eerst aangeboden op een Range Rover en staat garant voor ultieme remprestaties met een verbeterde weerstand tegen hoge temperaturen en fading, een langere levensduur en een reductie van het onafgeveerde gewicht met 34 kg ten opzichte van de verbeterde Dual-Cast stalen remschijven die standaard worden geleverd. Deze vermindering van de massa op alle hoeken van de auto resulteert in een nog responsiever gedrag, snellere acceleratie en verbeterde rijkwaliteiten.

Welke remtechnologie ook wordt gekozen, de unieke Brembo Octyma-remklauwen met acht zuigers zijn de grootste die ooit op een Range Rover zijn gemonteerd. Exclusief ontwikkeld voor de New Range Rover Sport SV en gestileerd als aanvulling op het minimalistische design van de Range Rover Sport SV maken de remklauwen gebruik van een unieke, kruisvormige zuigeropstelling om de remefficiency te maximaliseren. De remklauwen zijn tevens exclusief verkrijgbaar in de kleuren zwart en rood, met geel in combinatie met de Carbon Ceramic Matrix-remschijven.

Om het voertuiggewicht verder te verlagen, is de New Range Rover Sport SV ook optioneel beschikbaar met ultralichte, 23-inch Carbon Fibre velgen die voor het eerst leverbaar zijn voor een productieauto. Deze optionele, innovatieve vijfspaaks velgen besparen bijna 9 kg per wiel – in totaal 35,6 kg vergeleken met conventionele 23-inch lichtmetalen velgen – wat eveneens bijdraagt aan de superieure prestaties, handling en rijkwaliteiten. Ondanks het lage gewicht zijn de Carbon Fibre velgen ontworpen en getest volgens de strengste duurzaamheids- en kwaliteitsnormen.

Bestuurders van de New Range Rover Sport SV kunnen de verbeterde dynamische hardware nog intenser ervaren met een simpele druk op de nieuwe SV Mode-knop. Deze rijmodus gaat een stap verder dan de bestaande Dynamic-modus van de Range Rover Sport en zet de besturing, de achttraps automatische transmissie, de gaskleprespons, het uitlaatgeluid en het 6D Dynamics-dempingsysteem nog verder op scherp. In deze rijmodus wordt ook de rijhoogte nog eens 15 mm verlaagd en is de circuitgerichte TracDSC-stabiliteitscontrole te activeren dat extra dynamische vrijheid toelaat.

Assertief design

De New Range Rover Sport SV wordt gekenmerkt door een prestatiegericht design met exclusieve verbeteringen voor de luchtgeleiding aan de voorzijde, opnieuw gestileerde onderzijde van de flanken en vier uitlaatpijpen met Carbon Fibre uiteinden van het actieve uitlaatsysteem. Carbon Fibre details voor het Range Rover woordmerk, de lamellen van de voorbumper, de omlijsting van de grille, motorkaplouvres en side vents zijn te combineren met een middendeel van de motorkap3 waarbij het Carbon Fibre zichtbaar is.

Prof. Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer JLR: “New Range Rover Sport SV’s clean and reductive design amplifies its dramatic proportions and sporting personality.”

In het interieur in cockpitstijl zijn exclusieve SV Performance-stoelen gemonteerd met verbeterde ondersteuning, geïntegreerde hoofdsteunen, achterzijde van de rugleuning in Satin Carbon Fibre en verlichte SV-logo’s op de rugleuningen. Er is ook een nieuw Ultrafabrics™ PU-interieur beschikbaar met lichtgewicht ‘3D Knit to form’ stof. Verder zien we ’s werelds eerste doorzichtige schakelpaddels met randverlichting achter het stuurwiel met meer uitgesproken duimgrepen, terwijl bedieningselementen en afwerking van de transmissiekeuzehendel in Satin Black Ceramic een cool-to-touch gevoel biedt.

Meespelende zintuigelijke ervaring

Om het gevoel van verbondenheid met de New Range Rover Sport SV extra te versterken, introduceert het merk de Body and Soul Seat (BASS). Het gaat hier om een multidimensionale audiobeleving met wellness-voordelen, waarmee bestuurder en voorpassagier het geluid kunnen ‘voelen’. De Range Rover Sport SV is het eerste productiemodel met een audiosysteem waarin SUBPAC™ vibrotactiele technologie is geïntegreerd. SUBPAC™ is marktleider op het gebied van technologie die wordt gebruikt door ‘s werelds beste artiesten en componisten.

Met de integratie van AI-optimaliserende software van SUBPAC™ en haptische versterkers en transducers die zijn uitgelijnd met de rugleuningen van de voorstoelen, wordt media in real-time geanalyseerd door BASS en HiFi-audiovibraties gegenereerd voor een intens meeslepende audiobeleving in de auto. Dit systeem werkt in combinatie met het 1.430 watt Meridian Signature Sound-audiosysteem met 29 luidsprekers en subwoofer.

Naast een onderdompeling in muziek kunnen de Body and Soul Seat Wellness-programma’s het mentale en fysiologische welzijn van de inzittenden voorin helpen verbeteren door de hartslagvariabiliteit (HRV) te beïnvloeden, ofwel de variatie in tijd tussen elke hartslag. Hoge HRV wijst op lagere stressniveaus en ontspanning. Zes speciaal ontwikkelde tracks – Poise, Soothe, Serene, Cool, Tonic en Glow die zijn ontworpen in samenwerking met het National Transport Design Centre van de Universiteit van Coventry en de School of Media and Performing Arts – kunnen de HRV van passagiers beïnvloeden en helpen om angst te verminderen of de cognitieve reactie te verbeteren, zoals studies hebben aangetoond.

Updates voor gehele Range Rover Sport familie

Behalve de introductie van de New Range Rover Sport SV heeft ook de rest van de Range Rover Sport familie een reeks updates ondergaan. Zo zijn nieuwe plug-in electric hybrids met een grotere elektrische actieradius en de nieuwste versie van het Pivi Pro4 infotainmentsysteem geïntroduceerd.

De vernieuwde plug-in electric hybrid aandrijflijn in de nieuwe P550e – ter vervanging van de P510e – combineert uitstekende prestaties en efficiency met een EV-bereik tot 121 kilometer5. Daarbij is het brandstofverbruik vastgesteld vanaf 0,6 l/100 km5 met een bijbehorende CO2-emissie vanaf 15 g/km5. Ook nieuw is de P460e als vervanger van de P440e met een EV-bereik tot 123 kilometer en dezelfde verbruiks- en emissiecijfers als de P550e.

De nieuwe P460e en P550e plug-in electric hybrids met een nieuwe transmissieconfiguratie voegen zich bij het uitgebreide motorenprogramma van de Range Rover Sport. Deze versies met een 3.0 liter zescilinder Ingenium benzinemotor leveren vermogens van respectievelijk 338 kW (460 pk) en 404 kW (550 pk) en een maximumkoppel van 660 en 800 Nm.

De verbeterde elektromotor en transmissie maken de plug-in electric hybrids responsiever dan ooit, waardoor aanzienlijk minder tijd nodig is om volledig elektrisch de 100 km/h te bereiken. Door tegelijkertijd gebruik te maken van beide krachtbronnen accelereert de P550e van 0-100 km/h in 4,9 seconden, tegenover 5,4 seconden voorheen. Voor de P440 zijn deze waarden 5,6 seconden, tegenover 5,8 seconden voorheen.

Daarnaast is de Range Rover Sport verkrijgbaar met een 3.0 liter zescilinder dieselmotor met mild hybrid-technologie (MHEV) en een vermogen van 221 kW (300 pk). Het MHEV-systeem levert meer efficiency door energie terug te winnen tijdens vertragen en remmen, terwijl de opgeslagen energie wordt benut tijdens accelereren voor een snellere respons. In combinatie met andere voordelen, waaronder een vlottere werking van het start/stop-systeem, zorgt het MHEV-systeem voor een verdere reductie van de CO2-uitstoot.

Het beeldschone en minimalistische interieur van de Range Rover Sport is verrijkt met intuïtieve technologie. De nieuwste versie van het Pivi Pro4 infotainmentsysteem combineert moeiteloze connectivity met een nieuw touchscreen voor een intuïtieve bediening van alle voertuigfuncties via het zwevende 13,1-inch glazen scherm.

Nieuwe zijbalken met gebruiksvriendelijke schuifregelaars voor de volume- en klimaatregeling zorgen voor een onmiddellijke en nauwkeurige bediening van de belangrijkste functies, ongeacht het menuscherm dat wordt weergegeven. Circa 80% van alle taken kan binnen twee tikken op het startscherm worden uitgevoerd. Haptische feedback zorgt daarbij voor een extra gevoel van communicatie met de gebruiker.

Geïntegreerde Amazon Alexa voice AI6 en Land Rover spraakbesturingssystemen helpen bestuurders hun ogen op de weg te houden terwijl functies worden aangestuurd. Geavanceerde Software Over The Air-functionaliteit houdt de Range Rover Sport up-to-date met de nieuwste software.

Verder is de nieuwe Country Road Assist-technologie voor het eerst aanwezig op de Range Rover Sport om het inzittendencomfort te verbeteren tijdens het gebruik van de Adaptive Cruise Control. Dit intelligente systeem gebruikt navigatiegegevens om automatisch de ingestelde snelheid aan te passen, rekening houdend met bochten en wijzigingen in de snelheidslimiet op de route.

De verbeterde Range Rover Sport is nu te bestellen vanaf € 106.273. Configureer de Range Rover Sport op landrover.nl en kijk hier ook voor meer informatie over de Range Rover Sport en het ontvangen van updates over de beschikbaarheid van toekomstige SV-modellen.

 

1 Indien uitgerust met alle lichtgewicht opties, vergeleken met de Range Rover Sport P530 in de meest vergelijkbare specificatie.

2 800 Nm gecombineerd motor/MHEV-vermogen bij gebruik van Dynamic Launch Mode. 750 Nm gecertificeerd.

3 Alleen in combinatie met lakkleur in Gloss.

4 De functies, opties en beschikbaarheid van Pivi Pro blijven marktafhankelijk – vraag de dealer naar de lokale beschikbaarheid en de volledige voorwaarden. Voor bepaalde functies is een geschikte simkaart met een data-abonnement vereist, waarvoor een nieuw abonnement vereist is na de initiële termijn die door de dealer wordt geadviseerd. Mobiele connectivity kan niet op alle locaties worden gegarandeerd.

5 De verstrekte cijfers zijn het resultaat van officiële tests van de fabrikant in overeenstemming met afgeleide EU WLTP-wetgeving met een volledig opgeladen accu. Alleen voor vergelijkingsdoeleinden. Praktijkgegevens kunnen afwijken. Cijfers voor CO2, brandstofverbruik, energieverbruik en actieradius kunnen variëren op basis van rijstijl, omgevingsomstandigheden, belading, gemonteerde velgen, banden, gemonteerde accessoires, actuele route en accuconditie. De getoonde cijfers zijn voor Europese EU6-markten. Andere marktcertificeringen voor brandstofverbruik en actieradius en cijfers gepubliceerd op www.landrover.com. Alle cijfers over emissies, brandstofverbruik en EV- actieradius zijn EU WLTP (TEL) gecombineerd.

6 Alexa Voice AI is alleen beschikbaar in bepaalde markten. Amazon, Alexa en alle gerelateerde logo’s zijn handelsmerken van Amazon.com, Inc. of zijn dochterondernemingen. Bepaalde Alexa-functionaliteit is afhankelijk van smart home-technologie. Voor het gebruik van Amazon Alexa is een Amazon-account vereist.

7 Gemeten tegen een specifieke groep concurrenten, per 31 mei 2023.